Graaicultuur op de (boeken)beurs

Mijn uitgeverijtje deelt op de Antwerpse boekenbeurs een standruimte met enkele andere uitgevers die opzien tegen het zelfstandig huren van ruimte op dit twee weken durende boekenfeest. Een van hen heeft in het bonnenboekje dat iedere beursbezoeker ontvangt, een bon laten opnemen die men op onze stand kan inruilen voor een gratis exemplaar van het tijdschrift dat hij uitgeeft.

Dit is het artikel dat op onze stand het grootste succes kent.

Gelukkig heeft hij op de bon laten plaatsen: zolang de voorraad strekt. Lang zal dat niet meer zijn. De mensen aan de kassa hebben al een automatisme ontwikkeld zodra ze iemand met een bonnetje de standruimte zien betreden: de arm zwaait uit naar de stapel tijdschriften, alstublieft mevrouw.

Maar toen we her en der uit de plasticfolie gehaalde achtergelaten exemplaren terugvonden – nog op onze stand zelf! – hield de hoofdverantwoordelijke van de stand het even niet meer. Aan de volgende bezoeker-met-bon vroeg hij: weet u eigenlijk wat u krijgt? Het antwoord was ontluisterend: nee, dat zie ik later wel. (En dan gooi ik het weer weg?) Het klonk ongeveer als: ’t is gratis, dus neem ik het, wat het ook weze.

Het deed mij denken aan een sketch van Urbanus in zijn begindagen, toen hij vertelde over een bezoek aan een voetbalmatch met zijn vader, waar hij een hotdog kreeg. Of daar choucroute op moest? Ik wist niet wat dat was, aldus de komiek, maar ik zei ja want daarmee kreeg ik méér.

Een andere uiting van dezelfde gratisreflex maakte ik mee in het oploopje dat was ontstaan bij de dame die op onze stand kindjes van een knotsgekke haartooi voorzag. Een vrouw met kind vroeg aan iemand die er al stond: moet je een boek kopen om zo’n kapsel te krijgen? Toen het antwoord ontkennend was – want die lieve schrijfster deed dat gratis – schoof de vrouw mee aan om op de beurt van haar kind te wachten. Drie uur gaf de poëtische kapster het beste van zichzelf, amuseerden kindjes en hun ouders zich rot. Opbrengst: twee exemplaren van haar boek verkocht, nochtans het mooiste boek in onze najaarsaanbieding. Was het gratis geweest, onze voorraad strekte al niet meer …

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s